خواص شگفت انگیز شیره (انگور،انجیر ،سیب ،توت و خرما)

از دیگر خواص شیره انگور برای بدن، کمک به دفع اوره و اسید‌های غیر مفید بدن می‌باشد. متخصصان طب سنتی شیره انگور را یک پاک کننده قوی برای معده می‌دانند…


شیره جزو خوراکی‌هایی است که شنیدن نام آن، ما را به یاد خاطرات گذشته می‌اندازد. زمانی که دیگه‌ای بزرگ از شب تا صبح می‌جوشیدند تا شیره را پای ثابت سفره‌‌مان کنند. چقدر خوردن شیره، خامه، شیره و شیر برنج لذت‌بخش بود.

 

معجزه شیره میوه‌ها
معجزه شیره میوه‌ها

 


شیره سه ماه تابستان بود و شربت شیره! آن وقت‌ها خبری از آب‌میوه‌های رنگارنگ و شربت‌های جورواجور صنعتی نبود. آن‌وقت‌ها یک سفره صبحانه بود و یک پیاله شیره. هرچند این‌روزها کمتر کسی زحمت تهیه این خوراکی خوش‌طعم و شیرین را به‌خود می‌دهد اما هنوز هستند طرفداران پروپا قرصی که شیره، پای ثابت سفره‌‌هایشان است. این مطلب برای آشنایی بیشتر با این خوراکی شیرین است. شیره‌ها مانند میوه خود دارای خواص درمانی بسیاری می‌باشند. بامصرف این شیره‌‌ها می‌توانید خیلی از بیماری‌ها را درمان کنید و باعث تقویت و سیستم ایمنی بدن شوید. در این مقاله به‌خواص این شیره‌ها می‌پردازیم.


درباره شیره‌انگور

شیره‌انگور همانند میوه آن بسیار مقوی و مغذی بوده و خاصیت اصلی آن انرژی‌زا بودن آن است. انواع مختلفی از شیره‌های میوه‌ها را می‌توان یافت که یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع شیره، شیره انگور است. این عصاره بسیار خوش‌طعم، شیرین و پر خاصیت بوده و از آب‌انگور تهیه می‌شود. شیره‌انگور یا دوشاب را از ارقام مختلف انگور می‌توان بدست‌ آورد و به همین منظور دارای طعم‌ها و رنگ‌های متنوعی است. (مشاهده انواع شیره)


شیره انگور که از آب‌انگور به‌دست می‌آید. اغلب صاحبان باغ‌های انگور برای استفاده از فرآورده‌های انگور در فصول دیگر و افزایش ماندگاری آن به روش سنتی آب انگور را گرفته و سپس با خاک‌سفید که نوعی خاک قلیایی و احتمالاً حاوی آهک و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌کنند.


در اثر افزودن خاک سفید، تفاله انگور به‌همراه خاک ته‌نشین و آب‌انگور تصفیه می‌شود. پس از این مرحله آب انگور را با فشردن در پارچه‌های مخصوصی از خاک‌سفید جدا کرده و می‌جوشانند. در اثر جوشاندن مخمرها و کپک‌های موجود در محصول نابود، آب مازاد انگور تبخیر و بر میزان قند آن در واحد حجم افزوده می‌شود. در نهایت شیره‌ای نسبتا غلیظ با رنگی قهوه‌ای بدست می‌آید. خوب است بدانید میزان غلظت و رنگ شیره بسته به نوع انگور و فرآیند پخت در شهرهای مختلف، متفاوت است. شیره انگور یک تامین‌کننده بسیار خوب انرژی و برای کم‌خونی مخصوصا کم‌خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. خواص شیره انگور در طب‌سنتی شامل کمک به درمان یرقان یا زردی، ضعف اعصاب، کک‌ و مک، دردهای روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است.


خواص شیره‌انگور

شیره‌انگور یک ماده‌غذایی بسیار مقوی و انرژی‌زا است و خوراکی مفید برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند محسوب می‌گردد. متخصصان تغذیه، مصرف شیره انگور را برای کودکان و نوجوانان و زنان باردار توصیه می‌کنند. مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در شیره انگور، آن را به ماده‌ای مفید برای سلامت و جوان‌سازی پوست تبدیل کرده است. همچنین استفاده از شیره‌انگور به‌صورت موضعی به‌رفع کک‌و‌مک و سفت شدن پوست صورت کمک می‌کند.


به‌طور کلی استفاده از عصاره انگور و فرآورده‌های جانبی تهیه شده ازآن، به‌دلیل خواص معجزه‌آسای این میوه برای پوست، در مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی زیاد است. از دیگر خواص شیره انگور برای بدن، کمک به دفع‌آوره و اسید‌های غیر مفید بدن می‌باشد. متخصصان طب سنتی شیره انگور را یک پاک‌کننده قوی برای معده و روده می‌دانند. استفاده مداوم شیره انگور همراه با کمی پودر زعفران، برای درمان ضعف اعصاب، رفع غم، ناراحتی و غضب شدید مفید است.


استفاده از شیره انگور برای مبتلایان به‌بیماری صرع مفید بوده، باعث کاهش حملات بیماری می‌گردد. آنتی اکسیدان‌های موجود در شیره انگور و اسید آمینه‌های ضروری موجود در آن همانند خواص انگور باعث شده، مصرف این ماده مفید غذایی باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان برخی بیماری‌ها گردد. از خواص شیره انگور و مزایای مصرف آن برای زنان، تاثیر مثبت این شیره بر دستگاه تناسلی زنان و عمل‌کرد بهتر تخمدان‌ها است.


از شیره‌انگور در فصل پاییز به‌علت خواص سرشار آن، قند بالا، مقوی و مغذی بودنش غافل نباشید. بهترین زمان استفاده از شیره انگور در فصل سرد است و به‌دلیل خواص مفیدی که این ماده‌ی‌غذایی در درمان و تسکین بیماری‌های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه‌ی غذایی‌تان باز کنید.


 

معجزه شیره میوه‌ها
معجزه شیره میوه‌ها

 


افزایش دهنده وزن بدن، افزایش حجم عضلات با ترکیب ارده و کنجد برای ورزشکاران، بازکنندگی گرفتگی‌های مجاری کبد، اثر ضد التهابی و نرم‌کنندگی در ناحیه حلق، درمان کننده‌ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط، ضعف احشا، یرقان، بیماری‌های طحال، افسردگی و غضب و روان کردن ادرار از دیگر فواید این ماده غذایی است.


ارزش غذایی شیره‌انگور

شیره انگور نیز همانند میوه آن، دارای انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین آ، ب، ث می‌باشد و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم را در خود دارد.


احتیاط در مصرف شیره انگور

قند موجود در شیره انگور بسیار بالا بوده و بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند. میزان کالری شیره انگور بسیار بالا است و بنابراین درصورت زیاده‌روی در افراد کم‌تحرک و مستعد چاقی، باعث افزایش اضافه وزن می‌شود. افراط در مصرف شیره انگور در گرم مزاج‌ها موجب غلیظ‌شدن صفرا و به‌روز جوش در نواحی صورت و بدن می‌شود و این افراد در صورت مصرف آن، باید از میوه‌های تازه با طبیعت‌سرد به‌عنوان مصلح، استفاده کنند.


هنگام تهیه شیره انگور سعی کنید آن را از مکان‌های مطمئن و استاندارد خریداری نمایید چرا که در بیشتر موارد شیره انگور به‌صورت سنتی به بازار عرضه می‌شود و در شرایط غیر بهداشتی و در ظروف پلاستیکی توزیع می‌گردد. شیره انگور بدلیل مزه شیرین، مطبوع و ملایم، در نان‌های محلی، شیربرنج، فرنی و حلوا به‌کار می‌رود. دوشاب را معمولا از انگور کشمشی سفید که مزه‌ای شیرین دارد بدست می‌آورند. شهرستان ملایر تولید‌کننده شیره‌انگور در ایران می‌باشد.


درباره شیره‌خرما 

شیره خرما جایگزین مناسبی برای مواد شیرین‌کننده تصفیه شده است. از طرفی این ماده ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. آهن طبیعی موجود در شیره‌خرما، باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و در نتیجه خطر بروز کم‌خونی را کاهش می‌دهد.


علاوه بر آهن، سرشار از پتاسیم و منگنز است. مصرف آن هنگام صبح با صبحانه یا شیر ولرم، باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود. شیره این میوه، تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی است. به‌راحتی هضم می‌شود و انرژی‌زاست. ناراحتی‌های گوارشی را برطرف می‌کند و باعث ایجاد کلنی‌های باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌شود.


فیبر موجود در آن مانع از یبوست می‌شود. تقویت‌کننده قلب است و غنی از کلسیم بنابراین برای تقویت استخوان مفید است. برای تقویت بینایی مفید است و سموم را از کبد دفع می‌کند و برای درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی مفید است. شیره خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم‌خونی در افراد می‌شود. شیره‌خرما، تسکین‌دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.


بهترین نوع مصرف شیره که برای همه‌ی مزاج‌ها مناسب می‌باشد، این است که شیره را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که سرکه شیره نام دارد با کاهو بخورید و نهایت لذت را از خوردن این معجون ببرید. شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی‌زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند. از جمله این شیره‌ها، شیره‌خرما می‌باشد. در بسیاری از استان‌های کشورمان، از شیره‌خرما به‌جای شکر در پختن حلوا استفاده می‌کنند. همچنین خوردن شیربرنج با شیره، برف با شیره، شیر با شیره و ارده با شیره در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها از جمله همدان، تبریز، اراک، اردبیل و… است.


خواص غذایی شیره‌خرما 

خرما میوه‌ای بهشتی و بسیار مقوی، که مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامین‌های A-B-E را داراست. تحقیقات نشان داده که این میوه می‌تواند پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها مانند کولون، معده و غیره را در پی‌داشته باشد. از خواص خرما می‌توان به‌ملین بودن آن و خنثی کردن اسید اضافی معده اشاره کرد. می‌توان از این میوه در درمان زیادی اسید معده و ترش‌کردن و دل‌درد نیز بهره گرفت.


قند مایع

از آنجا که بخش عمده‌ای از قند خرما گلوکز و فروکتز می‌باشد، در صورت فراگیری فناوری تولید قند مایع و با توجه به‌تمایل روز افزون در استفاده از قند مایع در محصولات قنادی می‌توان از خرما استفاده اقتصادی کرد.


خمیر خرما

یکی از ساده‌ترین و پر مصرف‌ترین فرآورده‌های خرما خمیر آن می‌باشد ،این محصول پس از کنترل در صد رطوبت (۲۶-۲۰ درصد) خرما و چرخ نمودن آن تهیه می‌گردد و به‌صورت خمیر نگهداری می‌شود. خمیرخرما در کشورهای عربی دارای مصارف متعدد از جمله استفاده از آن در انواع شکلات‌ها، صنایع شیرینی‌پزی و مخلوط‌های خرما و خشکبار می‌باشد.


مارمالاد و مربای خرما

از دیگر فراورده صنعتی خرما می‌توان از مربا و مارمالاد خرما نام برد. مربای خرما دارای طعم کارامل و اسیدیته مناسبی است و گاهی مصرف شکر را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.


ترشی خرما

تولید این فرآورده خرما در کشورهای عراق، عربستان و مصر از مراحل اولیه رشد خرما صورت می‌پذیرد و روش مناسبی برای کاهش ضایعات ارقام غیر صادراتی گزارش شده است.


کاربرد در بیوتکنولوژی

خرما بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی قند و انواع مواد‌مغذی دیگر به‌عنوان سوبسترای مهم در تولید سرکه، انواع اسیدهای آلی، الکل و پروتئین تک‌یاخته‌ای محسوب می‌شود.


درباره شیره‌توت

شیره‌توت فواید زیادی برای بدن و سلامتی دارد. شیره توت سفید طبیعت گرمی دارد، موقعی که این میوه تبدیل به شیره می‌شود، تمامی خواص به‌صورت فشرده در اختیار شما قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که میل‌کردن یک قاشق غذاخوری شیره‌توت سفید، با میل کردن ۲ تا ۳ فنجان از خود میوه برابر است. در ادامه خواص شیره‌توت سفید را بررسی می‌کنیم:


۱- شیره‌توت هم مانند شیره‌انگور و خرما در درمان و پیشگیری از کم‌خونی موثر است. آهن موجود در این شیره باعث رفع کم‌خونی و فقر آهن خواهد شد. شیره‌توت به‌علت دارا بودن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع عصبانیت و استرس و اضطراب، مفید است، همچنین این شیره ضعف بدن را نیز از بین می‌برد.


۲- فیبر موجود در شیره توت سفید، باعث درمان و پیشگیری از یبوست می‌شود. ویتامین A موجود در شیره توت باعث تقویت چشم و رشد ناخن خواهد شد. شیره توت برای رفع خواب رفتن دست و پا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از شیره‌توت برای درمان سردرد و سرگیجه ناشی از کم‌خونی مفید می‌باشد.


۳- شیره‌توت دارای آنتی اکسیدانی با نام آنتوسیانید بوده که باعث کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در این شیره پرخاصیت در پیشگیری از سرطان نیز نقش مهمی دارند. شیره توت در تصفیه خون موثر است و به حفظ سلامت کبد و طحال کمک می‌کند. شیره‌توت به افزایش قدرت یادگیری و رشد و همچنین تامین انرژی مورد نیاز کودکان بسیار مفید است.


تذکر ۱: بهترین زمان مصرف‌توت قبل از غذا و با معده خالی است ولی می‌توانید عصر در فاصله غذای ظهر و شام هم توت سفید را میل کنید. روی غذاهای سنگین، توت نخورید.


تذکر ۲: مصرف شیره توت سفید به‌دلیل نوع قند موجود در آن، بر خلاف بیشتر شیره‌ها برای بیماران دیابتی مضر نیست و آن‌ها می‌توانند با رعایت اعتدال و مشورت با پزشک از این ماده غذایی استفاده کنند.


درباره شیره‌انجیر

انجیر درختی است با برگ‌های زرد و پنجه‌ای و به‌رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا ۶ متر می‌رسد و به‌دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید، در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می‌شود. درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است.


درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به‌میوه دادن می‌کند و تا سن ۲۰ سالگی میوه می‌دهد. انجیر میوه‌ای است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن ‌تین و نام انگلیسی آن FIG می‌باشد. در ادامه با خواص این میوه آشنا شوید.


 

معجزه شیره میوه‌ها
معجزه شیره میوه‌ها

 


فواید شیره‌انجیر

شیره انجیر ماده‌ای است شیرین و از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعت گرم و تر است که از حرارت‌ دهی و غلیظ شدن آب این میوه بدست می‌آید. اغلب صاحبان باغ‌های انجیر برای استفاده از خواص انجیر در فصول دیگر و افزایش ماندگاری آن، این میوه را خشک کرده و یا به شیره انجیر تبدیل می‌کنند زیرا انجیر رسیده زود خراب می‌شود. هنگامی که انجیربه شیره تبدیل می‌شود، تمامی خواص حجم زیادی انجیر به‌صورت فشرده در اختیار شما قرار می‌گیرد.


به‌طوری که مصرف یک قاشق غذا خوری شیره انجیر می‌تواند با مصرف یک فنجان از خود میوه برابری کند. خاصیت اصلی انواع شیره، انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شود. شیره‌انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است.


موارد احتیاط مصرف شیره انگور

شیره طبیعت گرم دارد و مصرف آن برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می‌شود و نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدنشان است که راه درمانش هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است و حواستان باشد که این ماده به‌غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از بیست دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد. شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما بدلیل داشتن مواد قندی کم ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد ولی خوردن آن به آن‌ها توصیه نمی‌شود.


معجون سه شیره

ترکیبی از شیره انگور، خرما و توت‌سفید است. خواص سه شیره شامل پیشگیری و درمان کم‌خونی، افزایش قدرت یادگیری، تسکین دردهای مفصلی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع‌خستگی، ضعف و بی‌حسی است. یکی از مواد غذایی مفید شیره‌های گرفته شده از میوه‌هاست. مخلوط سه شیره انگور، خرما و توت سفید دارای انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین آ، ای، ث، ویتامین‌های گروه ب و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم هستند. مصرف این ماده غذایی موجب تقویت عمومی بدن می‌شود و یک معجون فوق‌العاده برای درمان کم‌خونی، تیروئید، بی‌حالی و بی‌حسی بدن است.


خواص سه شیره (انگور، توت، خرما)

طبع مخلوط سه شیره گرم است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم‌کردن خود نیاز دارد، بهترین و مفیدترین ماده غذایی محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی درمانی سه‌شیره استفاده از آن به‌منظور پیشگیری و درمان کم‌خونی است. جالب است بدانید جذب آهن موجود در این ترکیب غذایی بسیار بالاتر از قرص آهن است چرا که آهن موجود در قرص‌ها ظرف ۲۴ ساعت از بدن دفع می‌شود ولی این آهن گیاهی به‌خوبی جذب سلول‌های بدن می‌گردد و مصرف آن برای درمان کم‌خونی بویژه برای زنان باردار و کودکان بسیار مفید است.


میزان کالری بالای موجود در ترکیب سه‌شیره آن را به یک ماده غذایی مفید برای تامین انرژی و کالری مورد نیاز بدن تبدیل کرده است. مصرف سه‌شیره انرژی مورد نیاز کودکان و دانش آموزان را تامین کرده و از همین‌رو قدرت یادگیری و فعالیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین خواص سه‌شیره در تامین انرژی نیز باعث رفع بی‌حسی و کرختی در افراد بزرگسال و سالمند می‌گردد.


بدلیل طبع گرم و خاصیت ضد‌التهابی این معجون استفاده از آن باعث تسکین دردهای مفصلی و آرتروز می‌شود. مواد معدنی موجود در این شیره‌های گیاهی نظیر کلسیم، منیزیم و فسفر به استحکام و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. تمامی املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای رشد بهتر و سالم‌تر کودکان و نوجوانان در این ماده غذایی وجود دارد. همچنین بدلیل فعالیت و تحرک بالای کودکان، مصرف سه‌شیره در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آن‌ها، باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها نیز می‌شود.


تذکر: انواع شیره به ویژه مخلوط سه‌شیره از انرژی و کالری بالایی برخوردار است و بسیار شیرین است. از این‌رو افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید بالا و همچنین افرادی که دارای اضافه وزن هستند بایستی از زیاده‌روی در مصرف سه‌شیره پرهیز کنند. زیاده‌روی در مصرف سه‌شـیره برای افراد دارای مزاج گرم مناسب نبوده، موجب غلیظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آن‌ها می‌شود.


میزان مناسب برای مصرف این ماده غذایی برای بزرگسالان روزی یک قاشق غذاخوری و برای کودکان هر ۸ ساعت یک قاشق مرباخوری است. نکته آخر اینکه با وجود گسترده بودن خواص سه‌شیره مصرف آن برای افراد عادی و دارای وزن طبیعی نیز باید با اعتدال همراه باشد.

خواص چهار شیره (انگور، توت، خرما، انجیر)

شیره‌انگور: بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است. شیره انگور ضعف عمومی بدن را معالجه و بدن را تقویت می‌کند. شیره انگور درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین «آ»، «ب»، «ث» دارد و در ضمن ضد نفخ هم هست.


شیره‌توت: قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی بنام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آن‌ها کاهش میزان کلسترول بد‌خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.


شیره‌خرما: همان خواص خرما را دارد، حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم‌خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین‌دهنده‌ی دردهای روماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.


شیره‌انجیر: انجیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است، انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند، ادرار آور است، حرارت بدن را کاهش می‌دهد، جهت رفع یبوست می‌توان به همراه مقداری آب میل نمود. همچنین به‌عنوان شیرین‌کننده شربت، شیر و… استفاده می‌گردد.


به نوع بسته‌بندی توجه کنید

بر روی برچسب بسته‌بندی این فرآورده‌ها موارد زیر باید به‌طور خوانا و به‌زبان فارسی نوشته شده باشند: نام محصول، نام و نشانی تولید‌کننده، ذکر مواد تشکیل‌دهنده به‌کار رفته، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، شماره سری ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص، ساخت جمهوری اسلامی ایران، شرایط نگهداری و میزان بریکس. این فرآورده می‌تواند در شیشه، قوطی و انواع بسته‌بندی‌های مواد خوراکی در ظرف شکل داده شده از مواد پلیمری و ورقه‌های آلومینیومی مطابق استاندارد مربوطه بسته‌بندی شود.


شکا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را صمیمانه ارج نهاده و به آن به‌عنوان مرجعی مهم و قابل اعتماد می‌نگرد. بهبود امور و داشتن جامعه‌ای سالم آرزوی ما و نظرات شما یاریگر ما در ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات است.

مطالب بیشتر